id0p nEy tAk selaLu kitE di atAs dAn tAk seLalu jUga kitE di bawAh..s0, hArgai pE yaNg kitE dh adE yeR.. (^_^) bAk kaTe orAng 'HIDUP UMPAMA RODA'.. jAngan kitE t'Lalu s0mboNg jiKa kiTe berAda Di atAs dAn jAngan jUga kitE tErLalu mereNdah diRi jikA kitE di BawAh..id0pLaa daLam kesEderhaNaan....... ......-0rkiDbiRu-

Tuesday, 9 September 2014

LepAt puLuT.. (^^,)

Assalamualaikum guys...

lame rasenye BR x update blog...nak kate bz tu, bz ke???bz laa jgak kot..hihi...baru t'pkir nk update psl pe..lame tol nk pkir..hahaha
korang pernah dgr x lepat pulut??kalo sebut pasal lepat ni mesti lam pale otak dok t'bayang psl lepat pisang kn or lepat ubi..betol x??hehe...mmg x d nafikan mmg ade yg tak tahu psl lepat pulut ni..kalo yg xpnh tau psl ni, ofkos lom pernah rase kan...hihi...baru2 ni BR ade buat lepat pulut ni..kalo ikot family BR stiap menyambut perayaan samada Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha, ktupat ngn lepat benda wajib yg mesti ade...nak d jadikan cerita, mse raye pose ari tu, fmly akk BR xdpt merasa lepat pulut ni sebab beraya kt belah mertua die..then ank2 pun b'bunyi kalo kt uma opah ade lepat...hati ibu kan, tak smpai hati ank ngn cucu die x mkn..di sebabkan ari tu cuti Merdeka dpt 3ari kan..tu yg masing2 sepakat balik kampung..mak pun excited laa nk sambut ank2 ngn cucu die...
meh BR ajo ckit cara2 nk buat lepat pulut ni..mmg memerlukan kesabaran jgak laa..haha..

Bahan yg diperlukan:
1. ofkos laa daun kelapa..same cam untuk ketupat..
2. Beras pulut..
3. Kelapa parut, pastikan parut bhgian isi kelapa jek,xnk ade yg cklat2 die tu..
4. Garam.
5. Tali rapia...
6. Gunting.

Cara-cara:
1. Basuh beras pulut then toskan air nye.
2. Tuang beras pulut atas dulang.
3. Tabur kelapa parut hingga rata.
4. Tabur garam secukup rasa.

lepas tu dh leh start ikat lepat pulut ni..mule2 mmg agak susah jgak..tapi kalo more practise,lame2 cntik laa kan.."practise make perfect.."...paling klako kalo adik BR yg ikat lepat tu..jap2 kurus, jap2 gemuk, jap2 atas gemuk bwh keding..hahaha..asyik kena gelak jek smpai die give up kadang2..hahaha..cian..BR blaja dr ayah BR..mase kecik2 dlu ayah yg ikat..tp skrg ayah jd big boss! tukang perati jek..n tukang komplen n ofkos tukang gelak..kihkih..

ok, let's start.....


mule2 pegang daun tu lipat jd bentuk cm ni...pastikan bahagian bwh die tu t'tutup..utk p'mulaan ni kne cover gne 3 ari kt bhgian bwh d tgh2...1 jari kt bhgian bwh di atas dan ibu jari tekan bhgian dlm supaya kedudukan daun tak beralih...


masokkan beras pulut..step ni agak ssh ckit..kne byk try n error sbb kalo slh pegang beras pulut tu akn jatuh @ bocor..hihi..tu sbb 3jari bhgian bwh tu kne konsisten,peranan penting tu...isi beras pulut bg penuh n mampatkan sedikit...


kan dh penuh ngn beras pulut kn..mule kan dr bhgian hujung ats, lipat daun jd cam dlm gambo tu..kalo agk2 xmuat,kuorkan sikit2 beras pulut td...pastikan bhgian bwh n dpn sume t'tutup utk mngelakkan beras pulut td t'keluar dr daun ni...


dah lipat cantik2 tu, amik tali rapia n lilitan pertama..pastikan tarik ngn ketat...lps tu wt lilitan ke2 n ikat mati terus...cmne nk ikat kalo gune sebelah tgn kn?hahaha..ape lagi, kne gigit laa jwbnye...tarik gune gigi bg ketat..haha..kalo gune gigi palsu, hati2 laa ye elak gigi t'cabut jek...hihihihi


dh siap ikat bhgian atas, ikat bhgian bwh pulak...kalo BR, lps ikatan yg 1st td tu BR t;balik kan..jd kedudukan lepat jd cam keadaan yg pertama td..lebih mudah nk ikat...pastikan 2lilit tau...


hah...ikat laa bhgian tgh lak...sme jgak cam 2 ikatan td...haa...kn dh jd..comey jek kn lepat pulut ni...senang jek kan???


and inilah hasilnye....1besen penoh..hahaha..puas mkn ni...lepas tu amk 5 lepat n ikat jd 1..bile dh setel sume,leh laa rebus...mkn mase gak nk rebus bende ni..same cam rebus ketupat daun tu...6-10 jam...lame kn..tp hasil nye..nyuummmmyyy!!!!!!!!

cmne?agk2 nak try buat x??hihi...lepat ni leh mkn ngn pe2 jek..rendang or lodeh or aym merah ke..mkn gitu pn sodap!! kalo belah nenek BR die campurkan kacang merah yg dh rendam 1mlm...fmly BR xske yg ade kacang tu,,mkn kosong jugak sedap...hihi


ni pic mase 1st Eid..ni jek yg ade mase raye pertama...yg lain beraya uma mertua masing2...


ni raye ke2...Alhamdulillah raye tahun ni sume ahli keluarga Masnin dpt berkumpul...tahun sebelum ni ade jek yg xde especially my bro pkai baju merah tu...asal raye jek die kne kerja..huhu..tahun ni Alhamdulillah...hope tahun2 dpn pn cm ni..walaupun bkn raye pertama kami berkumpul 1 keluarga, tp amat bermakna bile dpt b'kumpul cmni.."I LOVE MY FAMILY"..... (^__^)

sayonara...
assalamualaikum....... (^^,)

Tuesday, 6 May 2014

Al Fatihah..kembalinya The Legend ke Rahmatullah 'DATUK AZIZ SATAR' dlm kenangan...



Al Fatihah....

Datuk Aziz Satar telah pergi menghadap Ilahi pada hari ini 06 Mei 2014 kira2 jam 2pagi td di Hospital Kajang.. Allahyarham meninggal dunia pada usia 89 tahun..

Serba sedikit mengenai diri Allahyarham:
* Datuk Aziz Satar atau lebih di kenali sebagai Aziz Satar
* Lahir pada 08 Ogos 1925 ( 89tahun pada 2014) di Pekalongan Provinsi Jawa Tengah, Indonesia
* Seorang seniman yg serba boleh
* Pelakon, pelawak, pengarah 
* Mendapat pendidikan di Sekolah Melayu Kota Raja, Singapura
* Dibesarkan di Pasir Panjang dan di sinilah Allahyarham berkawan rapat dengan Salleh Kamil dan Shariff Dol yang juga menjadi pelakon
* Pada 1950 Allahyarham menyertai Pancaragam Suara Hiburan Keroncong
* Pada Sept 1951 Allahyarham mula bekerja di Studio Jalan Ampas, Singapura
* 1952 telah mengubah kehidupan Allahyarham setelah diajak oleh 2 sahabatnya bekerja di Studio Malay Productions.
* Pada 1953 Allahyarham telah diberi kepercayaan untuk membawa watak tambahan dalam filem 'PUTUS HARAPAN'

Berikut merupakan filem yang pernah dibintangi Allahyarham (*sumber wikipedia)
  1. Putus Harapan (1953)
  2. Mangsa (1953)
  3. Hati Iblis (1953)
  4. Jasa (1954)
  5. Arjuna (1954)
  6. Kipas Hikmat (1955)
  7. Ribut (1956)
  8. Putera Bertopeng (1957)
  9. Bujang Lapok (1957)
  10. Hantu Jerangkong (1957)
  11. Hantu Kubur (1958)
  12. Filem Anak Pontianak [1958]
  13. Nujum Pak Belalang (1959)
  14. Raja Laksamana Bentan (1959)
  15. Pendekar Bujang Lapok (1959)
  16. Sumpah Wanita (1960)
  17. Ali Baba Bujang Lapok (1961)
  18. Seniman Bujang Lapok (1961)
  19. Siti Muslihat (1962)
  20. Labu Labi (1962)
  21. Nasib Labu Labi (1963)
  22. Pilih Menantu (1963)
  23. Siapa Besar (1964)
  24. Mambang Moden (1964)
  25. Takdir (1965)
  26. Pusaka Pontianak (1965)
  27. Aksi Kucing (1966 Malay Film Productions Ltd)
  28. Keluarga Si Comat (1975 Sabah Film Production)
  29. Prebet Lapok (1979 Indra Film Production)
  30. Penyamun Tarbus (1980 Indra Film Production)
  31. Da Di Du (1981 Indra Film Production)
  32. Darah Satria (1983)
  33. Bujang Lapok Kembali Daa... (1985)
  34. Tarik Tarik (1993)
  35. Abang '92 (1993)
  36. Layar Lara (1997)
  37. Jibon (1998)
  38. Pontianak Harum Sundal Malam (2004)
  39. Pontianak Harum Sundal Malam II (2005)
  40. Cicak-Man (2006)
  41. Anak Halal (2007)
  42. Setem (2009)
  43. Momok The Movie (2009)
  44. Kecoh Betul (2010)

Dan berikut adalah filem arahan Alalhyarham sepanjang hayatnya:
  1. Keluarga Si Comat (1975 Sabah Film Production)
  2. Si Badol (1979 Sabah Film Production)
  3. Prebet Lapok (1979 Indra Film Production)
  4. Penyamun Tarbus (1980 Indra Film Production)
  5. Da Di Du (1981 Indra Film Production)
  6. Setinggan (1982)
  7. Darah Satria (1983)
  8. Tujuh Biang Keladi (1984 Nirwana Film Production)
  9. Bujang Lapok Kembali Daa.. (1985)
  10. Perawan Malam (1986)
  11. Tak Kisahlah Beb (1988)
  12. O.K. (1989)
  13. Adik (1990)
  14. Simfoni Duniaku (1994)
  15. Gelora Cinta
Walaupun Allahyarham telah meninggalkan kita semua untuk selama-lamanya, tetapi 'masih hidup' dalam dunia seni kita sampai bila-bila. Salam takziah untuk keluarga Allahyarham.... ALFATIHAH........

Tuesday, 22 April 2014

E-dAy CerEmonY

Hi Assalamualaikum bloggers...

Alhamdulillah.. pd 29 mac ari tu, BR dh slmt pn b'tunang dgn seorang jejaka pilihan hati..spnjg majlis tu ase hepi sgt2..dpt berkumpul 1 fmly..yelahh, bile msing2 dh berumahtangga n ade fmly sndri,nk kmpul rmai2 mmg ssh..even hari raya pn xsume ade.. oh ye, BR ade 8 org beradik..3 org abg..3 org kakak n sorg adik..means BR ank ke2 bongsu n ank bongsu p'puan..so, mmg mnje laa..mnje kot..hihi..

Ni antara pic Eday BR..simple jek..xde nk vogue sgt pn..hmm,pic mr fiancee biarlah mnjadi rahsia..hahaha.. Alhamdulillah, bersyukur pd Yang Maha Esa ats kehendaknya mjlis b'jalan seperti yg di rancang..

Hantaran dr pihak laki:

1. Sireh junjung

2. Kek home made tau..hihi

3. Cincin

4. Telekung

5. Beg tangan

6. Kasut

7. Coklat

8. Tuala

9. Kain pasang


Manakala dr pihak perempuan:

1. Sireh junjung

2. Buah buahan

3. Coklat

4. Cermin mata Rayban

5. Kemeja + slack

6. Tuala

7.  Kasut

8. Tali pinggang

9. Set minyak wangi

10. Kain pasang

11. Kek


Huhu..banyakkan 9 berbalas 11..kite ikot pihak laki laa kan..dah dorg nak bg 9 dulang..kite kne laa balas 11...adat kite cam tu kan..yg paling bez nye, menu utk majlis ni nasi lemak n aym goreng berempah serta sambal sotong tapi smbal biase pn ade..hihi..rmai kap pedas sambal tu..tapi Alhamdulillah, ckup2 utk tetamu yg dtg..haa chef nye adlah abg BR sendri yg akan melangsungkan pernikahan nya Inshaa Allah pd bula  10 nti..hihi.. doakan smga ikatan yg di bina ini akan berkekalan hingga ke Syurga... AMIN....

Tuesday, 18 February 2014

CatuAn AIR @kLuang

Assalamualaikum guys....

hhmm..korang tentu sedia maklum tentang perubahan cuaca kt negara kite skrg ni kan...sblum ni sejuk yg agak sejuk or mmg sejuk..hihi..skrg ni pulak ttbe panas melampau..waktu siang tu,mmg pns tol..tp ade angin..cume pns...bile pns n berangin ni, jgn laa kite buat pembakaran terbuka sbb api senang sgt merebak..kalo leh yg merokok tu pun, jgn buang putung rokok tu merata-rata..bhya laa skrg..byk berlaku pmbakaran hutan kn..so, same2 laa kite jage negara kite ni..

dlm berita skrg ni, sane2 sini cerita psl air kn..catuan air..kt Kluang ni pun dh start catuan air 18 feb sbb empangan kt Sg Sembrong dh menurun melebihi paras kritikal..bhya kan?silap2 kering air sg..hmm, sme2 laa kite doa smga Allah memberi hujan kpda kite..Amin...


AMIN..................

BEKALAN AIR BERJADUAL: PENDUDUK KLUANG DIMINTA BERHEMAH GUNA AIR

JOHOR BAHRU- Orang ramai khususnya yang mendapat bekalan air dari Loji Rawatan Air Sembrong Timur dekat Kluang dinasihatkan supaya menggunakan bekalan air secara bijak dan berhemah berikutan langkah SAJ Holdings (SAJ) melaksanakan bekalan air berjadual yang bermula 18 Februari ini.
Bekalan air berjadual tersebut merupakan satu langkah yang diambil setelah mendapati paras air di Sg Sembrong Kiri merosot ke 0.20 meter pada hari ini melebihi paras kritikal iaitu 0.50 meter sekaligus menyebabkan loji kendalian Southern Water Coproration (SWC) itu  hanya mampu beroperasi pada pengeluaran yang paling minima.
Berikutan itu, bagi mengagihkan bekalan air bersih yang terhad kepada semua, kawasan yang terlibat dibahagi kepada 9 zon seperti terteraBekalan air berjadual ini akan bermula pada 18 Februari ini dan akan berakhir pada 18 Mac 2014.
Sebagai makluman juga, bekalan air secara berjadual ini dengan sendirinya terbatal sekiranya paras air di sungai menunjukkan peningkatan sekaligus membolehkan loji beroperasi pada kapasiti pengeluaran biasa dan seterusnya pengguna mula mendapat bekalan air sewajarnya. Tetapi, sekiranya keadaan bertambah kritikal, jadual lain akan dikeluarkan bersesuaian dengan keadaan semasa pengeluaran loji.
Sg Sembrong merupakan sumber air domestik yang menyalurkan air untuk dirawat di Loji Air Sembrong Timur sebelum diagih kepada kira-kira 150,000 pengguna bekalan air di Kluang.
Fenomena cuaca kering yang sedang melanda negara pada masa ini turut memberi kesan kepada bekalan air apabila beberapa muka sauk dilaporkan mengalami penurunan paras air. Walau bagaimanapun, pihak SAJ bersama-sama dengan beberapa jabatan berkenaan juga sedang memantau secara terperinci keadaan paras air di empangan-empangan dan muka sauk yang lain  demi memastikan tindakan awal dapat dilaksanakan bagi meminimakan gangguan bekalan air dan pengguna mendapat bekalan air bersih sewajarnya.

untuk lebih makluman tempat2 yg terlibat dan tarikh click: http://saj.com.my/V2/Publication/notisjadual_kluang.pdf